VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Öğrenmenin bir seçim değil ,zorunluluk olduğu günümüz dünyasında amacınıza ulaşmanızı engelleyen nedenleri ortadan kaldırma yoluna gitmeniz başarıyı arttırır.
Etkin çalışma yada verimli çalışma, öncelikle çalışma zamanını ve çalışma ortamını iyi organize etmekle başlar. Hedeflere ulaşmak ve başarılı olmak için zamanı ve ortamı iyi bir şekilde düzenleyebilirsek verimimiz yükselir.Öğrencilerin okul başarısını etkileyen pek çok etken olabilir.Ancak bunlar içinden önemli etkenlerden biride öğrencilerin etkin çalışma yöntemlerini kullanmayışlarıdır. Birçok öğrenci zamanının çoğunu ders çalışmaya ayırdığı halde başarılı olamaz. Oysa başarı, çalışmaya ayrılan süre kadar , bu sürenin verimli kullanılması ile ilişkilidir.
Şimdi neler yapabiliriz ?inceleyelim.
1.ZAMANI PLANLAMA:Zamanı planlı ve verimli kullanma alışkanlığı kazanmaya ‘önceliklerinizi’ ve ‘yapmak zorunda olduklarınızı’ belirleyerek başlamak gerekir.Yapılacak çalışma programı size, ne zaman çalışacağınızı, ne zaman dinleneceğinizi,ne zaman eğleneceğinizi söyleyecektir
Çalışma programı hazırlarken ,çalışma süresinin uzunluğu, öğrencinin yaşı, kapasitesi göz önüne alınmalıdır.Genellikle 45-60 dk’lık bir sürenin ara vermeden çalışma için kullanılması uygundur İlk 45-60 dk’dan sonra 10-15 dk’ lık bir ara öğrenilen bilgilerin gerekli yerlere gitmesine yarayacaktır.
2.ÇALIŞMA ORTAMINI DÜZENLEME: Verimli ders çalışmak için size ait bir çalışma ortamınız olmalıdır.Çalışma ortamı iyi havalandırılmış,uygun ısıda, sessiz olmalıdır.Çalışmamutlaka çalışma masasında yapılmalıdır. Masada öğrencinin dikkatini dağıtacak resimler, materyaller bulunmamalıdır.Çalışma ortamında ders araç gereçleri önceden hazır bulundurulmalıdır.Motivasyonu artırıcı resimler,yazılar bulunabilir.
3.AKTİF DİNLEME: Sınıftaki öğrenmelerin çoğu dinlemeye dayalıdır Dinlemek ayrı bir şey, duymak ise başka bir şeydir. Dinleme amaçlıdır ve düşünmeyi içerir.Öğrenci derste öğretmenin söylediklerini dinlerken ,bir sonraki sözünü düşünmeye çalışmalıdır. Aktif bir dinleyici dersle ilgili olarak kendine sorular sorar,öğretmene sorular sorar ,not tutar,dinlediklerini düşünür,sonuçlar çıkarır.
Öğrenci konuları derste öğrenmek istiyorsa devamı aksatmamalı,öğretmeni en iyi dinleyebileceği yere oturmalı ve öğretmenin anlattıklarını içinden tekrar etmelidir.
4.HIZLI ve ETKİLİ OKUMA:Etkin okumada en bilinen yöntemlerden biri ‘İSOAT’ yöntemidir.
a)İzle:Bölüm içindeki ana başlıklar,alt başlıklar, şekil,grafik ve resimler 3-4 dakikada göz gezdirilmelidir.
b)Sor:Göz atma aşamasında konu ile ilgili sorular oluşturulmalıdır.
c)Oku:Oluşturulan sorulara göre metni okuyun, altlarını çizin. Önemli yerlere farklı işaretler koyun.
d)Anlat:Kitabı veya metni kapatarak gerekirse notlarınıza bakarak yüksek sesle anlatın.
e)Tekrarla:Metne bakmadan konunun kısaca tekrarlanması (4-5dk.)Bu yöntemlerin öğrenilmesi için sistemli olarak uygulanması gerekir. Bu takdirde çalışmaya ayırdığınız sürenin giderek azaldığını göreceksiniz.
UNUTMAYIN ÖĞRENMEK İÇİN DERS ÇALIŞMAYA ÇOK ZAMAN AYIRMAK DEĞİL, YETERLİ ZAMANIN ETKİLİ KULLANILMASI GEREKİR
Figen AÇIKGÖZ
Kazlıçeşme Abay İlköğretim Okulu Rehber Öğretmeni